Dagens Betty.

Eftersom att helgen ska ägnas åt träning vill jag att Betty ska vara lite lagom uppvilad när det drar igång imorgon. Idag ägnade vi oss därför inte åt något avancerat. Betty fick först och främst rusa av sig den värsta överskottsenergin i paddocken. Imorgon ska hoppgjorden jag köpte för ett tag sedan invigas, så hon fick ha sadeln och den gjorden på sig idag för att töja ut resåren på gjorden lite. De är ju sådär lagom hårda i början.

Jag tränsade och bytte ut tyglarna mot tömmar. Istället för att trä tömmarna genom gjorden satte jag faktiskt bara dem i bettringarna idag. Det var dels för att hon hade sadeln på sig, men framför allt för att jag går så mycket längre fram nu när vi är ute och arbetar bort vårt skogsproblem. Det blir lite fel vinkel när de går via ringarna till min hand.

Idag upptäckte jag hur mycket smidigare det är att placera mig längre fram och åt sidan istället för rakt bakom Betty. Jag har mycket lättare att ta ett steg fram och hindra henne om hon får för sig något, jag kan sätta armbågen mot rumpan på henne för att flytta undan den om det behövs och jag kan klappa henne i sidan när hon är duktig. Eftersom att hon inte vill vända mot mig och gå på mig blir inte hennes protester lika massiva som de kan bli annars. Jag får dessutom mycket lättare att leda lite i tyglarna och ställa henne åt olika håll för att få med mig hennes sidor på ett helt annat sätt. Det blir lite mer ridkänsla vilket underlättar för mig som inte är jättevan vid tömkörning.

Idag tömkörde vi på vårt vis bort till korsningen efter skogsdungen och tillbaka. Det gick faktiskt riktigt, riktigt bra med bara något litet missförstånd och något stopp då Betty blev lite osäker och tänkte hemåt. Som sagt går korrigeringen mycket smidigare och lättare, så vi var väldigt snabbt på banan igen. Det fungerade fint att vända både hemåt och bortåt, halterna var lugna och stilla. Betty blev lite taggad och taktig vid ett par tillfällen, men gjorde ingen större grej av det utan lugnade sig när jag bad henne.

Ni anar inte hur skönt det är att vi återigen är på väg åt rätt håll med det här.

Väntar fint i halten.

‘Ska vi gå snart, matte?’

Såhär avslappnat skrittar hon i båda riktningarna numera.
Det är en enorm skillnad mot när hon hade huvudet i himlen och vägrade lugna ner sig.

0 thoughts on “Dagens Betty.

Kommentera

