Gymnastik och styrketräning.

Dagens övning var en utveckling och fortsättning på gårdagens.

Längs den ena långsidan ligger två bommar på sockerbitar. Avståndet är 21 meter. Längs den andra långsidan står ett räcke och en oxer på samma avstånd. Man kommer in i trav och hoppar över första sockerbitshindret, landar i galopp och hoppar det andra. Mellan bommarna (det det under tidigare övning låg en bom och var ett avbrott till skritt) lättar man i handen och låter hästen söka sig lite framåt. Om man hittar takten, tempot och rytmen fortsätter man på nästa linje och hoppar även de hindren.

Den här övningen kombinerar gymnastiserade arbete med styrketräning på respektive långsida. Det är även en väldigt bra träning för ryttaren att planera och kontrollera sina hjälper. Övningen rids förstås i båda varven.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s