Hur veckans träning blev.

Den här veckan såg Bettys schema ut såhär:

Måndag och tisdag: Vila.
Onsdag: Vi gjorde framsteg som tusan med våra skogsproblem! Jag tömkörde längs med grusvägen och valde att ändra position. Istället för att gå rakt bakom flyttade jag mig en bit snett framåt så jag gick ungefär i höjd med Bettys flank. Därifrån kunde jag inverka mycket lättare och kunde dessutom använda mig lite mer av känslan, vilket underlättade enormt mycket. Efter den lilla skrittpromenaden var det dags för ridning. Då paddocken var full av hinder som Betty försökte styra mot blev det lite enklare arbete i alla gångarter samt några steg öppna i varje varv.
Torsdag: Eftersom det skulle bli tre dagars träning i helgen valde vi att bara ta en liten skrittpromenad. Vi tömkörde på vårt vis längs grusvägen och bort till korsningen som ligger ungefär en kvarts skritt från stallet där Betty står. Det blev något missförstånd, vilket gjorde att Betty stannade, men förutom det gick det helt fantastiskt bra. Hon var lugn i halterna och hade inte bråttom hemåt. Äntligen är vi på väg åt rätt håll med vårt lilla problem igen!
Fredag: Första dagen för träningshelgen med Mats! Vi var på grusbanan istället för i ridhuset, så det var nytt för min lilla tjej. Betty var lite spänd och gick och tittade på precis allting. När vi väl kom igång och hittade ett bra tempo gick det bättre och över bommarna var hon superfin. Arbetet var enkelt, med fokus på position, tempo, bakbensaktivitet och kommunikation.
Lördag: Betty var på det klara med att grusbanan inte kommer att äta upp henne, så hon var från början mycket mer avslappnad. Övningarna var en fortsättning på dagen innan och innebar lite mer hoppning, inte bara bommar på marken. Jag insåg att jag är alldeles för lam i sadeln och måste se till att börja rida ordentligt igen. Jag är lite unghästskadad helt enkelt. Det är dags att gå vidare.
Söndag: Jag hade bestämt mig för att jag skulle skärpa till mig och det gjorde jag också. Jag och Betty hade ett alldeles lysande bra träningspass vilket känns hur roligt som helst. Den karamellen ska jag suga på lääänge.

Kommentera

