Med eller utan skor.

Det pågår en ständig debatt om huruvida hästar ska ha skor eller inte. Jag har inte riktigt satt min in i precis allting som skrivs, då jag föredrar att läsa studier som baseras på vetenskap snarare än observationer och personliga åsikter. Jag tycker att pratet om att låta hästen leva så naturligt som möjligt ofta går till överdrift. Vi har genom att tämja hästarna, rida dem och placera dem i stall flyttat dem väldigt långt bort från det liv de egentligen är menade att ha. Jag anser att det är vår skyldighet att även anpassa omgivningen efter tamhästen för att ge dem de absolut bästa förutsättningarna att må bra.

Betty är en sådan häst som inte klarar sig utan skor. Hon gick barfota tills hon började ridas och blev väldigt fort öm i hovarna. Hon drog sig mot dikena och man kunde efter en ridtur se att väldigt mycket hade slitits bort. Vi började att sko fram och det blev bättre. Med skorna kom dock ett förändrat rörelsemönster då hon kunde och vågade ta ut steget mycket mer eftersom hon inte längre hade ont. Det medförde att även bakhovarna slets mer och hon fick dojor även bak. Betty sliter mer än hovarna hinner växa och det leder till att hon får ont om hon inte skos. Hon har tre vita hovar och de är mjukare än mörka, så det bidrar säkert också till att hon sliter mer på sina fötter.

Det är säkert så att skorna förändrar en del av hovmekanismen, det tvivlar jag inte på, men om jag vill kunna använda min häst på det sätt jag vill finns det inget annat alternativ än att sko henne. Hon mår absolut inte dåligt av att ha skor utan är pigg och glad. Hon bjuder mer fram och tar ut steget på ett annat sätt nu när hon är skodd, helt enkelt för att hon inte har ont.

Jag tycker inte att man ska sko en häst bara för sakens skull, men om man tydligt märker att skor hade underlättat för hästen finns det ingen anledning att låta bli. Jag tror att problemet oftare ligger i en dåligt utbildad hovslagare än i själva skon. Tyvärr är det väldigt många som anlitar hovslagare utan godkänd eller tillräcklig utbildning. Min hovslagare har godkänd grundutbildning och fortsättningsutbildning, arbetar både på klinik och ‘vanligt’ samt är extremt noggrann, duktig med hästarna och tar hänsyn till de hovar han har framför sig. Jag har fullt förtroende för honom och vet att han ser till att min hästs hovar alltid får bästa möjliga vård.

Det känns som att vi just nu är inne i en period då mycket i hästvärlden ifrågasätts. Det gäller att behålla sin kritiska blick och inte lita blint på alla nya rön bara för att de klagar på något vi har gjort under lång tid. Genom att lyssna på sin häst, vara uppmärksam på vad han eller hon behöver och anpassa sig efter det istället för att försöka bekräfta sina egna teorier kring hur saker borde vara gör man det allra bästa för hästen. Det borde vara, men är tyvärr inte alltid, prioritet ett för alla hästägare.

Betty visar sina skor.

0 thoughts on “Med eller utan skor.

  1. Marie

    Tycker det du skrev lät helt vettigt!!
    Min är också skodd runtom, men gick barfota tills i höstas.
    Men hon slet ner sina hovar rätt så fort (Vita allihop) och dom växer väldigt sakta också (Behöver skos om kanske var 13v nu under vintern)
    Varför hon blev skodd i höstas var för att jag skulle kunna sätta brodd på henne, här är det ju en ganska lång period med is och snö så ville ju inte att hon skulle halka och sträcka sig i onödan plus att nu har hon börjat ridas mer och då slits dom ju mer också.

    Svara
    1. Frida

      Kul att höra!
      Det låter som att våra pållar har lite liknande hovar då. Bättre att sko så att de slipper ha ont än att de ska behöva gå och ömma hela tiden.

      Svara
      1. Marie

        Jamen precis! Å så började min pollas hovar att flika sig efter vissa ridturer, speciellt efter grusvägarna.. Så då vare som bäst att sko henne enligt mitt tycke 🙂

        Svara
        1. Frida

          Precis så gjorde Bettys också. Slet liksom bort flera millimeter runt kanterna på bara en ridtur. Jag tyckte precis som du. 🙂

          Svara
  2. Toti Lindblom

    Jag är totalt för barfota då man kan sätta på boots om hästen sliter.
    Det är ju även viktigt att ha en som verkar hoven till en barfotahov och inte en ‘oskodd hov’.

    Svara
    1. Frida

      För mig är skor ett mycket smidigare alternativ.
      Jag är nog lite universitetsskadad, men jag har svårt att lita på teorier som saknar seriös och objektiv forskning. Än så länge finns inget sådant på barfotasidan, och det gör mig skeptisk.
      Betty fungerar bra med skor, mycket bättre än barfota, och boots blir för besvärligt.

      Svara
      1. Linda

        Så du vill hellre sätta skor på hästen 24 timmar per dygn, så att du kan rida en timme per dag, än att sätta boots på henne den timmen hon ska ridas och faktiskt behöver hovskydd (vilket en frisk, välmående hov inte ska behöva)?

        Istället för att säga att du tycker att skor är ett bra alternativ kan du ju istället bara lägga fram det som att du är lat och inte orkar engagera dig i hennes hovhälsa. Har inget emot att sätta skor på hästar så länge man faktiskt erkänner för sig själv varför.

        Svara
        1. Frida

          Anledningen till att hon är skodd är för att hon behöver skor för att inte slita ner sina hovar helt och hållet. Boots är inget alternativ då man inte får tävla med dem. Jag kan inte träna en häst med boots och sen be henne att tävla barfota.
          Jag vill fortfarande se objektiv forskning på barfotaverkning och -hovar innan jag sväljer hela teorin med hull och hår. Än så länge har jag bara sett ‘studier’ utförda av förespråkare för respektive teori och forskning som pekar på att det inte är så bra som alla tror. Jag är inte mycket för lösa spekulationer och folks personliga åsikter när det kommer till hästar och deras välmående.
          Oavsett vilket kommer Betty inte att kunna gå barfota då hennes rörelsemönster, underlag och användning gör att hon sliter mycket på sina hovar för att hon ska klara sig utan skor.

          Svara

Kommentera

