Frida testar: Småmaskiga hönät.

För ett tag sedan började vi med den nya, revolutionerande utfodringstekniken småmaskiga hönät och så kallad slow feeding i Bettys stall. Det är ett nytt sätt att ge hästarna fri tillgång på grovfoder. De kan äta så ofta de vill, men utan att få i sig för mycket. De små hålen i näten gör nämligen att hästarna får arbeta lite för att få ut maten. Många tamhästar lägger lätt på sig för mycket hull av ‘vanlig’ fri tillgång och för dem är de småmaskiga näten perfekta.

Förutom att hästarna inte riskerar att äta för mycket kan de inte heller äta för fort. Det tar för lång tid att pilla i sig höet genom nätet. Näten bidrar därför även till att hästarna får en sundare inställning till mat och inte kastar i sig den.

Betty är en naturlig slow feeder. Hon äter vansinnigt långsamt oavsett om maten ges på marken eller i nät, så under nätterna får hon ha både en vanlig höpåse och ett småmaskigt nät för att hon ska hinna få i sig tillräckligt. Till de andra hästarna i stallet har det fungerat väldigt bra med bara näten. Till och med den extremt snabbätande och våldsamma Ofelia har lugnat ner sig.

Om ni vill veta mer om hönäten och slow feeding kan ni besöka min träningskompis Fridas hemsida www.joyriding.se. Hon förklarar på ett väldigt ingående och bra sätt vilka fördelar det finns med det här nya utfodringssättet och är även återförsäljare av näten.

0 thoughts on “Frida testar: Småmaskiga hönät.

    1. Frida

      Det är ju bättre än att de slänger i sig maten, men herregud, vilken tid det tar!
      Efter jag har ridit får Betty stå i stallgången och äta lite kraftfoder innan hon kommer ut i hagen igen. På den tiden hinner jag göra hur mycket som helst!

      Svara
      1. Marie

        Ja det är det ju 🙂
        Men min är så kräsen och hon smakar bara en tugga av kraftfodret om jag ställer fram det efter jag har ridit 😛
        Så om ja ska stå å vänta på henne då så får jag nog stå å vänta hela dagen xP
        Så hon får allt hon ska ha, å lite extra dagarna vi har ridit, på kvällen 🙂
        Då ska ja va gla om hennes krubba är tom på morgonen! Men den senaste tiden har det bara varit lite ostädat i krubban, hon har inte slickat den ren men hon har ätit upp typ allt iaf, det är då framsteg 🙂

        Svara
  1. susanne

    kan man ha ett sånt hönät till en b ponny på 1 1/2 år.Han är van vid fri tillgång på hö men nu när vi köpt honom så går han med halvblodskorsning som inte får fri tillgång för han har haft fång känning.Hans förra ägare säger att han behöver fri tillgång för han växer.Jag tänkte att om den andre äter från nätet så får han inte i sig för mycket ändå.Dom går på lösdrift så tänkte att min kunde gå o pilla me det när han känner för det så slipper man klä på barna hela tiden o ge 5 ggr om dan.Jädra spring 😦

    Svara
    1. Frida

      Jag hade helt klart föredragit vanlig fri tillgång till en växande unghäst, men ibland finns det ju omständigheter som gör att det inte är möjligt. Självklart kan du prova med smh-nät till pållen och kanske komplettera med någon form av kraftfoder. Så länge han håller sig fin i hullet är det ju ingen fara. Om han börjar tappa får man kanske hitta alternativ som kan erbjuda stödfodring till bara honom och inte halvblodet.
      En kompis till mig har en shettis som har haft fångkänningar. Han har nu fri tillgång genom den här typen av nät och känner ingenting av sin fång, så för fånghästen tror jag inte att det kommer att bli några som helst problem. 🙂

      Svara
  2. susanne

    ok,ska testa.Tycker bara det blir massa onödigt spill i hagen när hon kastar in.Hennes häst får nog 5 ggr om dagen.Känner att jag kan inte ha nåt fodringsschema för har barn på 3 år,en som blir 2 i april.Känner att smidigast me hönät:) hoppas att de funkar bara så får hon sköta sin o våran sköter sig själv:)

    Svara
    1. Frida

      Gör det!
      Ja, det är helt klart en fördel med näten. Det spills absolut ingenting. Nej, det förstår jag verkligen. Man vill kunna vara i stallet och få allt gjort på en gång istället för att behöva köra fram och tillbaka dit hela dagarna. Får hoppas att det fungerar bra för din häst!

      Svara

Kommentera

