Dagens Betty.

Till både min och Bettys stora glädje var hennes vila efter träningshelgen över idag. Jag valde att fortsätta på Mats tänk sen helgen och använde hans övning från första dagen. Vi värmde först upp i alla gångarterna. Jag lade fokus på min position, som är en förutsättning för att få hästen att gå fram. Trepunktssitsen lämnar hästens rygg fri vilket gör att den kan trampa under sig mer med bakbenen och runda ryggen.

Efter något varv hade jag fått ordning på min sits så jag lade fokus på Bettys takt och tempo. Hon ska bjuda framåt riktigt ordentligt och hitta framåtgripande gångarter. Efter den senaste tidens vila och lugna promenader var det inga som helst problem att få henne att hitta bjudning.

När vi var nöjda med oss i alla gångarter i båda varven påbörjade vi övningen. Jag lade den på medellinjen för att kunna komma in från båda hållen. Övningen består av tre bommar med ett sammanlagt avstånd på 21 meter. Man kommer in i trav, bryter av till skritt och skrittar över andra bommen för att sedan komma fram i trav igen och trava ut över sista. När det fungerade fint lade jag upp sista bommen på sockerbitar så att vi hoppade ut och landade i galopp.

Betty var väldigt piggelin idag så jag fick jobba ganska mycket med att få henne att sakta av till skritt i mitten av övningen. Hon tyckte att galopp hela vägen var ett mycket bättre alternativ. Vi fick till det riktigt bra flera gånger så jag är nöjd med min lilla tjej. Det är inte lätt att vara unghäst när det spritter av energi i hela kroppen.

Efter paddockarbetet gav vi oss ut på en skrittur för att se om vårt skogsproblem har blivit bättre även uppsuttet. Vi skrittade till korsningen och tillbaka. Jag försökte göra det så likt tömkörningen som möjligt genom att ställa samma krav och använda mina hjälper på samma sätt. Betty gjorde inte ett enda försök att vända och taktade inte ett enda steg. Hon är lite osäker när jag inte är med henne, men det är en miljon gånger bättre nu än det har varit. Det känns helt galet skönt att vi äntligen stöter på lite medvind!

Pilotvy på väg hem från skogen.

Kommentera

