Dagens Betty.

Idag var det dags för en ny utmaning för oss. Vi har ju som bekant jobbat på våra skogsprotester ett tag. Den senaste tiden har jag först ridit i paddocken och sen ridit ut. Då har Betty var lite trött och något mer medgörlig. Idag vände vi på steken och började med uteritten. Även den här turen gick helt prickfritt. Det märks att Betty är lite osäker på egen hand, men det gör absolut ingenting. Självklart får hon titta på märkliga saker om hon vill, så länge hon inte protesterar och beter sig illa.

När vi kom hem från den korta skritturen på grusvägen red vi in i paddocken istället. Jag försöker tänka på tipsen från Mats under varje ridpass och lägger fokus på min position, takt och bjudning under framridningen. Betty var även idag piggelin och arbetade på bra både på rakt och böjt spår. Dagens arbete bestod av travcavaletti på böjt spår. Det är en bra styrkeövning för hästen. Jag kunde samtidigt träna på min sits och balans. Efter några gånger fick vi till det riktigt fint i båda varven.

Jag insåg efter travarbetet att det var evigheter sedan vi tränade galoppombyten så jag puttade ihop travbommarna till en liten hög. Vi galopperade först på volt över bommarna utan att byta ett par varv åt varje håll. Efter det gjorde jag några enkla byten med avsaktning till skritt jämte bommarna. När vi var varma i galoppkläderna gjorde vi även flygande byten över bomhögarna och det gick prickfritt. Betty bytte superfint två gånger åt varje håll så efter det var jag mer än nöjd, travade av, klappade om henne och skrittade en stund innan vi återvände till stallet.

Kommentera

