Visste du att…

… det har gjorts en studie på vilket foder hästar föredrar? Man skördade ett fält och konserverade gräset på fyra olika sätt: ensilage, två sorters hösilage och hö. Värdet för torr substans var 30%, 60%, 70% och 90%. Hästarna som medverkade i det lilla experimentet utfodrades med de olika typena av foder på fyra olika ställen i boxarna. Hästarnas beteende och foderval registrerades noggrant.

Hästarna föredrog ensilaget vid 72 av 84 tillfällen. Det förekom aldrig att en häst som började äta ensilage lämnade det förrän det var uppätet. Hästarna åt mest av det blötaste fodret, näst mest av det näst blötaste och minst av det torraste (höet), som inte åts upp helt och hållet en enda gång.

0 thoughts on “Visste du att…

  1. ranchgirls

    Verkar som att min farbror är rebell då. Jag blandade hö och hösilage nu när jag skulle gå över till torrhö och han lämnar alltid hösilaget och äter upp torrhöet först 😛

    Svara
  2. Linnéa

    Jag har alltid fodrat mina hästar med hö. Förra vintern provade jag, bara för skojs skull, att ge dem en liten sudd med ensilage i hagen. Mitt sto, som kom först fram till ensilaget, tog en tugga av det. Sedan vände hon sig om, kissade på det och gick därifrån. Så om hon får välja är det hö som gäller 😉

    Svara
  3. Linda

    Mina föredrar oxå torrare, helst hö. Fick ge dem koensilage i början av året då höet tog slut och de gillade de inte alls så har vackert fått köpa en hösilagebal till damerna. Fint skall det va..

    Svara

Kommentera

