Banhoppning.

I onsdags var det banhoppning som gällde för mig och Betty. Självklart går det att variera banorna i oändlighet. Jag föredrar att hålla det enkelt och fokusera på ett par saker på varje bana istället för att bygga den ena svårigheten efter den andra. En bidragande orsak är förstås att Betty är ung, men för att hålla hästens självförtroende på topp vill jag låta den lösa även enkla uppgifter. Det håller både motivationen och glädjen uppe. Hästen får känna sig duktig och blir självsäker i övningarna.

Den här banan består av fyra hinder och kan hoppas från båda hållen. Antingen börjar man på det första gröna eller det första röda hindret. När jag och Betty hoppade hade jag bara ett riktigt hinder. Resten var sockerbitar. Två av hindren bestod av låga klossar på ungefär 30 cm och det sista låg på stora klossar på 50 cm. Beroende på hästens utbildningsnivå kan man förstås bygga upp fler och svårare hinder, jag valde att göra det extra lätt eftersom Betty är så ung.

Den här banan tränar ryttarens blick och förmåga att planera vägar. Halten lägger jag in för att kontrollera lydnad och rakhet. Om banan rids som på bilden har man inte riktigt någonstans att ta vägen efter sista hindret så där passar det väldigt fint med en halt. Jag valde dessutom att lägga in ett relaterat avstånd på ena långsidan. Det gör att jag som ryttare måste kontrollera tempot och avståndet för att komma rätt på andra hindret.

Eftersom jag valde att hoppa den här banan med låga hinder kunde vi fortsätta runt utan att behöva göra avbrott även om vi då och då kom lite galet. Det hjälper Betty att öva på att lösa problem samtidigt som jag tvingas planera och planera om.

Innan jag hoppade hela banan red jag varje sväng och del av banan för sig i båda varven. När vi kände oss mogna för att fortsätta satte vi ihop de olika delarna till en helhet.

Kommentera

