Gårdagens Betty.

Igår hade Betty vilat i två dagar så hon var lite lagom piggelin när jag kom till stallet. Det märktes på henne redan när jag ställde henne i gången. Hon hade lite svårt att stå stilla, ägnade sig gärna åt annat och klarade inte helt och hållet av att fokusera på det jag bad henne om. Det gör ingenting, det är sånt som händer. Jag lät henne hållas och rättade henne när det gick över gränsen istället.

Väl på plats i paddocken hade jag ingen direkt plan. Jag tycker att det blir väldigt tråkigt att rida när jag inte har bestämt mig för vad jag vill göra innan jag börjar. Linnéa och en kompis till henne red samtidigt som mig. Jag märker att jag har bättre fokus när jag är ensam i paddocken, så det blev lite som det blev igår. Lite travbommar, något litet skutt över en bom på sockerbitar, ett gäng volter och några halter. Betty var pigg och glad, hon gjorde det jag bad om helt enkelt.

Efter en stund fick hästarna i hagen syn på något i fjärran som de jagade upp sig över. De travade runt i hagen och tittade bortåt för att få syn på vad det var. Deras energi smittade av sig på Betty som fick svårt att fokusera på mig och det jag bad om i ridningen. Det är precis sådant här hon behöver träna på. Hon behöver koppla bort hästar och annat runtomkring och lyssna på vad jag ber om även om det är mycket som händer samtidigt. Hon är ju fortfarande liten och det kommer bli bättre med träning. Igår red jag faktiskt mot det lilla hindret när Betty blev ofokuserad för att hon skulle tvingas hålla koll på vad hon gjorde. Hon hoppade precis lika bra som alltid, så bristen på uppmärksamhet är egentligen inte jätteallvarlig.

Idag jobbar jag så Betty får vila. Jag ska förbereda inför tävlingen på måndag. Jag tror att en viss smutsfröken behöver tvätta åtminstone svansen och tassarna. Vi kan ju åtminstone se någorlunda ut på vår tävlingsdebut.

Kommentera

