Dagens Betty.

Idag var det dags för hoppning. Jag inser mer och mer att jag måste försöka skärpa mig i ridningen. Det är slut på unghäståkandet och dags att börja ta mig samman. Sofie var på plats och hjälpte mig idag, vilket är helt perfekt. Det är såå bra att ha någon som kan vara på en och peta på sits och sådant. Även om hon bara säger saker jag vet behöver jag påminnas. Jag känner att jag har tappat en del av ridningen, allra helst hoppningen, nu när jag bara har sysslat med unghästridning. Det kommer tillbaka, men det kräver lite arbete.

Dagens övning bestod av en linje på 21 meter, en gymnastikövning med två studs, ett galoppsprång och ett räcke samt ett litet räcke på diagonalen. Vi började hoppa fram på diagonalen i trav. Jag hade byggt lite knasigt så det blev en svår sväng. För min lilla fyraåring räckte det med travhoppning. När vi var klara med uppvärmningen gick vi över till gymnastikserien och då blev jag verkligen medveten om att mina reaktioner är försenade. Jag måste få tillbaka kvickheten i mig själv. När jag skärper till mig går det mycket bättre för både mig och Betty.

När vi äntligen hade rett ut gymnastiken gick vi över till linjen. Vi hoppade in på ett litet kryss och hoppade därefter en oxer. Betty hoppade alldeles fantastiskt, lyssnade fint och tog tag i uppgiften bra. Det jag behöver få ordning på är min sits, att bli snabbare i överlivet samt påminna Betty om att bjuda bättre framåt. När hon bjuder lite bättre blir språngkurvan också bättre. Hon behöver inte ta i på samma sätt och kan hoppa lite mer i proportion till hinderhöjden.

Jag är nöjd med min lilla häst efter idag. Felen ligger hos mig och nu är det dags för skärpning!

Kommentera

