Dagens Betty.

Idag började vi med att skritta fram längs med grusvägen. Betty bjöd till och med framåt på väg ut mot skogen, och det ser jag som ett väldigt bra tecken. Skogsproblemen verkar vara på väg att lösas helt och hållet.

När vi kom tillbaka skrittade vi in paddocken. Hindren stod kvar sen igår, så jag passade faktiskt på att hoppa även idag. Jag sänkte och byggde om lite så att det bara blev småhinder. Jag kände efter igår att jag behövde mer sitsträning så jag gav mig fanken på att fixa det idag.

Betty var helt sjukt piggelin idag! Gårdagens fokus på framåtbjudning gjorde verkligen susen. Hon bjöd riktigt fint framåt och tog ut stegen ordentligt. Vi började hoppa fram på ett litet kryss och det gick riktigt bra. Genast kände jag att jag var bättre med i sprången. Även om Betty alltid håller sig en bra bit över bommarna får hon bättre språngkurva när hon har bättre fart mot hindret. Det gör att jag har lättare att följa henne. Eftersom hon gick mer av egen maskin idag kunde jag lägga lite mer fokus på mig själv och därmed koncentera mig på min sits.

Vi hoppade även idag en liten gymnastikövning med två studs, ett galoppsprång och ett litet kryss. Trots att avstånden var anpassade för stor häst redde Betty ut det riktigt fint. Efter det gick vi över till linjen som igår var räcke in och oxer ut. Idag var det ett litet kryss in och ett rättuppstående ut. När Sofie och Linnéa flyttade vi ihop linjen så att avståndet var 16 meter. Betty klarade det galant på fyra galoppsprång och kom till och med lite nära andra hindret vissa gånger. Min stora lilla tjej börjar lära sig att ta för sig i galoppen! Vi avslutade hoppningen med att hoppa en svängd linje och även det gick toppenbra.

Dagens pass var ett sådant där allt bara flyter på som jag vet inte vad. Känslan var helt fantastisk rakt igenom, Betty var pigg och glad samt löste uppgifterna på ett alldeles strålande sätt. Jag lyckades förbättra min sits och höjde även kraven för min häst. Hon svarar alltid lika bra på ökade krav, vilket är riktigt roligt. När vi var klara för dagen och jag hade hoppat av följde Betty snällt med som sällskap medan jag plockade in alla bommar och hinderstöd. Min fina lilla pärla.

Såhär söt är Betty när hon väntar på mig utanför hinderskjulet.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. Mira

    Ni tar superfina bilder på jag säga! Får man fråga vilka kameror/objektiv ni använder och plåtar med? 🙂

    / Mira på twopassion.

    Svara

Kommentera

