Gårdagens Betty.

Igår var ingen rolig dag att vara monsterägare. Betty var redan i paddocken inte det minsta trevlig. Hon ville inte böja sig. I galoppen fanns det inget annat än att rusa. Hon ville inte flytta sig i öppnan. Hon kunde byta galopp, men inte lugnt och sansat, utan genom att springa som en idiot, kasta sig över bommen och dra vidare i en snäv sväng efteråt. Hon ville inte gå ut i hörnet där hinderskjulen är. Hon protestsparkade mot min skänkel när jag bad om galopp och hon blev totalt vansinnig när jag korrigerade småfel. Det var med andra ord en riktigt tjurig fyraåring som inte var det minsta rädd att visa hur trotsig och dryg hon kan vara.

Jag försökte göra det bästa av passet och erbjuda henne övningar jag vet att hon har lätt för. Vi gjorde åttvolter och öppna för att hon skulle få en chans att visa att hon kan, men trots det fick jag jobba mycket, mycket mer än vanligt för att få igenom det jag bad om. I vanliga fall är hon så arbetsvillig och trevlig att ha att göra med. Hon försöker alltid göra sitt bästa och vara mig till lags.

Efter det väldigt omotiverande paddockpasset skulle vi bara skritta av längs grusvägen och det gick om möjligt ännu värre. Det har ju annars gått ganska bra med skogsritterna den senaste tiden. Redan precis efter paddocken blev hon rädd för ett osynligt, hästätande spöke och försökte vända hemåt. I protest backade hon sedan ut på en av åkrarna, men jag bad om mer ryggning och hon gav upp. Vi fortsatte sedan längs med grusvägen. Betty var totalt livrädd för precis allt och framför allt ingenting. Det gör ingenting att hon är rädd eller osäker eftersom det är en träningssak att vara ensam och gå först, men det är inte okej att försöka vända runt och ta sig hem för att hon blir rädd. Vi fick diskutera ett tag till innan vi kom vidare. Nästa situation uppstod precis efter dungen då de eldade lite ris en bit ifrån den. Det var ingen stor brasa, utan en liten hög som det rök från. Betty blev förstås rädd och ville åter igen hem.

Jag styrde min häst på rätt håll, bad henne stå stilla och hoppade av när hon klarade av att göra det jag bad om. Efter det gick vi förbi elden säkert 30 gånger innan hon klarade av att slappna av och vi kunde fortsätta hemåt. När vi hade gått en liten bit backade jag ett par steg och valde en position vid hennes flank ungefär, precis som jag gör vid tömkörningen. Det gick bra ett tag, innan vi mötte stallhundarna och stallägarens mamma. Då blev hon återigen rädd och började andas uppjagat. Efter att de hade passerat och Betty hade lugnat ner sig hoppade jag upp igen och vi skrittade hemåt. Det gick bra sista biten, men det gör det alltid. Därifrån kan hon se gården och det gör henne lugnare.

Sådana här dagar vill jag bara försöka glömma bort. Jag är i Lund några dagar och tar nya tag när jag kommer hem igen. Trots att jag slås ner av sådana här motgångar ser jag till att bli kreativ istället, diskutera problemen med Mikaela och bolla lösningar fram och tillbaka. Det ger mig inget att vara arg och besviken, så jag måste helt enkelt komma på ett sätt att jobba vidare istället.

0 thoughts on “Gårdagens Betty.

  1. Emma Möller

    Min första tanke när jag läser det här är brunst eller hormon svängning. Ta det inte så hårt hon gör stora framsteg och du är otroligt duktig. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att hon är ett sto det kan låta självklart men det har humörsväningar som alla andra av honkön. 🙂

    Svara
    1. Frida

      Jag har faktiskt funderat på om det kan vara något sådant också som spökar. Hon har ju inte riktigt brunstat ännu, så det kanske är på gång. Vi får se hur det blir framöver. Hon kommer nog att mogna i skallen vad gäller flocken och då kommer det säkert bli bättre. Vi får ta det i små steg helt enkelt.
      Tack så mycket! Det betyder såå mycket att ni läsare förstår och uppmuntrar!

      Svara

Kommentera

