Dagens Betty.

Precis som alltid när jag har varit i Lund ett par dagar och Betty har fått vila stod det hoppning på vårt schema. Det är det bästa sättet att göra av med all överskottsenergi och min lilla häst uppskattar alltid att jag släpar fram bommar.

Dagens hoppning bestod av två hinder på en linje. Mellan dem var det 15 meter. Tanken var att lägga fokus på Bettys bjudning samt min sits och förmåga att räkna galoppsprång. Många gånger glömmer jag bort att räkna så jag får helt enkelt träna vidare på det.

Betty har börjat hitta en helt annan bjudning i hoppningen nu. Idag klarade hon fint av att variera mellan fyra språng lite tillbaka och tre lite fram när vi kom in i galopp på hinder, fyra lite fram och fem lite tillbaka när vi kom in i trav och när vi bara hade bommar på marken istället för hinder. Jag märker att jag måste vara snabbare i mina reaktioner och med att följa med henne nu när hon tuffar på framåt.

Jag har blivit bättre på att hänga med Betty i upphoppen på väg över hindren, men av någon anledning rätar jag upp mig alldeles för snabbt när vi är i luften över vilket gör att jag är nästan helt upprät i överlivet när vi landar. Det gör lätt att jag tappar tyglarna och att det tar ett tag innan jag är redo att fortsätta mot nästa hinder. Jag ska prova lite olika lösningar och se om jag kommer på ett sätt att förändra även den delen av min sits.

Hoppningen idag gick riktigt bra. Det är aldrig så tråkigt att hoppa upp på hästen som när man har ett riktigt ruttet pass i ryggen. I princip ingenting gick ju bra i söndags, så att allting fungerade finfint idag var väldigt skönt. Min pigga, glada, positiva och trevliga lilla hönaböna var tillbaka igen!

Kommentera

