Betty ändrar åsikt.

Betty är en sådan häst som har väldigt skarpa åsikter om hur och vad. En sak hon är extremt noga med är vilket bett jag stoppar i hennes mun. När vi började använda bett lånade jag ett tredelat eggbett i stallet. Det gick bra under invänjningen. Vi kom så småningom till inridning. Betty uppskattade då inte alls lånebettet. Antagligen rörde det sig för mycket vilket störde henne i munnen. Vi provade ett tvådelat fullcheek och så var hästhästen nöjd igen.

Ända sedan dess har Betty velat ha tvådelade bett. De ska dessutom vara så smala som möjligt. Hon har ett tvådelat eggbett som bara är 10 mm tjockt och det gillar hon. Tyvärr är det en storlek för stort, och det är ju inte bra att rida med för stora bett. Just nu har jag därför fått använda ett likadant i en storlek mindre som tyvärr är lite tjockare. Betty har en väldigt liten mun och när betten blir för tjocka får de helt enkelt inte plats. Med ett för tjockt bett har hon helt enkelt munnen lite öppen. Det är inte när man tar i tyglarna hon gapar, utan hon går runt med munnen på glänt då och då.

Igår tittade jag Betty i munnen när hon hade bettet i. Det finns verkligen sjukt lite plats där inne. Mitten på det tvådelade bettet låg i princip mot gommen på henne. Det tyckte jag inte såg alls bra ut. Idag vågade jag trotsa hennes bestämda åsikter och låna det tredelade bettet igen. Det såg ut att ligga mycket bättre.

Betty var inte det minsta orolig av bettet idag. Hon kändes precis lika bra på det som hon gör i vanliga fall på sitt favoritbett. Jag får helt enkelt köpa ett eget sådant i rätt storlek.
Även en dam som vet precis vad hon vill kan tydligen då och då ändra sig.

Första gången med det tredelade.

Fullcheeket på plats.

Det tyvärr lite för stora favoritbettet.

Det lite för tjocka tvådelade.

Jag har försökt hitta rätt bett till Betty sen jag började rida henne. Jag hoppas verkligen att vi har letat färdigt en gång för alla!

0 thoughts on “Betty ändrar åsikt.

  1. Marie

    Vad har hon för storlek på bett? Min hon har 10,5 cm, men det som förvånar mig mest är att stallägarens häst, ett SWB på ca 183 i mkh har samma storlek :S
    Det kan man inte tro iaf, men det är utprovat av hästtandläkaren så man få ju lita på henne 🙂

    Svara
    1. Frida

      Hon har 9,5 vilket är samma som Mikaelas shettis Pim. 😉
      Betty har inte ett litet huvud i övrigt, det är bara munnen som är minimal. Det som är tråkigt med det är att det är oerhört svårt att hitta ett bett som passar. De flesta tillverkas från 10,5 eller 11,5.
      Det låter märkligt minsann. 🙂

      Svara
      1. Marie

        Oj, då ha hon ju till&med mindre än min 😛

        Jamen ja vet!! det är ju nog svårt att hitta nått i 10,5, iaf av betten man skulle vilja prova!
        Men jag hittade en sida igår, horsemeup.se som hade ganska många bett i mindre storlekar 🙂

        Jamen verkligen, men munnens storlek går ju inte efter hur stor hästen är i övrigt 🙂

        Svara
        1. Frida

          Eller hur. Pytteliten. 🙂
          Det kan jag tänka mig. Det konstiga är att det inte går att hitta lika smala bett i 9,5 som det gör från 10,5 (eller 11,5) och uppåt. Mindre bett borde ju vara smalare, kan jag tycka.
          Jag hittade också den sidan nu när jag letade. Den verkar ganska ny va? Jag beställde dock från horsefarm.se den här gången, då bettet var lite billigare där och de hade de ridbyxorna jag ville ha också. Två flugor i en smäll. 😉
          Nej, precis. Det har inte med det att göra.

          Svara

Kommentera

