Svar på kommentar.

Becky frågade hur jag gjorde när jag vattentränade Betty så jag tänkte att jag ger svaret i ett inlägg istället.

Betty var ganska skeptisk mot vattnet i början. Det första jag gjorde var faktiskt att vänja henne vid slangen. Jag lade ut den i paddocken och ledde henne över den fram och tillbaka. Varje gång hon vågade gå över fick hon beröm och pellets. När hon hade fått träna på att gå över slangen tillsammans med mig lade jag ut den så att hon fick lösa det själv. Jag löslongerade helt enkelt över slangen och Betty fick se sig för. Det tog inte lång tid förrän hon var van vid den även på egen hand. Jag provade att med en kort bit slang vifta runt henne. När det gick bra ‘duschade’ jag henne utan vatten för att hon skulle vara helt van vid slangen innan vi introducerade vattnet.

Första gången Betty fick se vattenstrålen lade jag bara vattenslangen på marken och satte igång den. Hon fick då en chans att undersöka den på egen hand och vänja sig vid ljudet från den. Hon fick beröm när hon vågade närma sig den trots att den spottade och fräste. När även det gick bra och Betty kände att det var okej lyfta jag slangen så att jag höll den i handen när jag stod jämte henne. Det blev då ett annat ljud och skvätte förstås mer. När Betty var lugn även i den situationen började jag försiktigt duscha henne på hovarna. När man börjar tvätta hästen ska man tänka på att man står vid sidan av den, inte framför. Om vattnet kommer rakt framifrån är risken att hästen backar större än om den kommer från sidan. Det blir helt enkelt mindre ‘hotfullt’ när man inte står framför.

Efter hand kunde jag duscha Betty allt högre upp på benen, på bringan och bogen, över ryggen och rumpan. Till slut gick det att duscha hela hästen. Nu dricker Betty gärna lite ur slangen och går att duscha även i ansiktet med en mjukare stråle.

Man får räkna med att vattenträning tar lång tid. Det kan ta ett par veckor med träning varje dag innan hästen är helt okej med att bli spolad över hela kroppen. Beröm och uppmuntra alltid hästen när den vågar stå stilla i närheten av vattnet och slappnar av. När man har gjort ett framsteg kan det vara bra att avsluta för dagen så att man slutar där det går som bäst och inte kräver för mycket av hästen.

Om man ska träna på att få hästen att exempelvis gå i vattenpölar behöver man hitta pölar som är så stora att hästen inte kan gå över dem utan att kliva i dem. Det är också bra om de är breda så att det är lättare att styra ner i dem. Hästar går inte gärna i vattenpölar som de med lätthet går över, vilket inte är så konstigt. Det hade man ju inte gjort själv heller. Träningen med vattenpölar fungerar på samma sätt som med slangen. Man tar det ett steg i taget och berömmer när hästen är lugn och avslappnad samt står stilla. Ibland kan man lura dem lite genom att gå förbi pölen och sedan backa dem ner i den. Då brukar de inse att det inte är så farligt att bli blöt om tassarna.

Första mötet med vattenslangen.

Första gången hela Betty duschades.

Kommentera

