Dagens Betty.

Idag tog jag och Betty en promenad i skogen. Jag var ganska trött efter tidig uppstigning och en halv dag på tävling, så jag kände att det var bäst att inte försöka göra något superseriöst.

Jag borstade av Betty en snabbis, tog på henne repgrimman och så gick vi längs grusvägen, en bit upp för berget och in i skogen. De har nyligen kört med skogsmaskiner där, så det har blivit djupa spår efter dem. Dessutom ligger det grenar och pinnar huller om buller. Det är med andra ord perfekt träning för att sänka huvudet, se sig för, lyfta på fötterna och jobba med rygg och rumpa (både vad gäller mig och Betty). Vi gick längs med hjulspåren och fortsatte sedan vidare in i skogen. På ett ställe stod ett traktorsläp. Jag bad Betty undersöka det och berömde henne när hon var lugn. Lite längre fram låg en knallröd traktorskopa. Så fort Betty fick syn på den gick hon genast fram och tittade på den. Hon vet minsann vad jag är ute efter, den här lilla bruden.

Vi fortsatte genom skogen och upp för Glassabacken där en glassbil körde fast för många herrans år sedan. Det är en väldigt brant, ojämn backe och därför är det perfekt styrketräning. Man brukar kunna gå upp för backen och sedan komma runt för att gå ner för berget igen, men ett träd hade vält över vägen precis i slutet av backen, så vi fick vända och gå tillbaka istället.

Ner för backen bromsade både jag och Betty fint för att arbeta med rumpmuskulaturen. När vi hade tagit oss ut ur skogen och var på plats på grusvägen igen lät jag Betty gå före under korta stunder. Hon sänkte huvudet och skrittade på i lagom tempo, lyssnade superfint på mina tempoväxlingar och stannade när jag bad henne. Det fanns ingen antydan till stress eller att ha bråttom hem, vilket är väldigt skönt.

Betty skötte sig alldeles ypperligt under dagens promenad. Det känns skönt att vi kan ta oss ut i skogen även om det i nuläget inte fungerar hundraprocentigt när vi rider ut på egen hand. Promenaderna blir ett sätt att ändå få skogens styrketräning utan att vi behöver bråka. Betty behöver inte heller stressa upp sig. Tids nog kommer det att lösa sig även med ridningen, det är jag helt säker på. Vi behöver bara ge det lite tid.

Kommentera

