Hoppfilmer från igår.

Såhär såg hoppningen ut igår. Jag filmade framför allt för att visa er skritthoppningen på film. Jag kommer förstås lika många gånger i varje varv, men jag valde att visa klippen från höger varv eftersom de är filmade ur en bättre vinkel.

Som ni ser skrittar jag mot hindret i trepunktssits och gör inget annat än att styra. Ett fåtal gånger får jag hjälpa henne framåt med ett par smackningar, men jag använder inte skänkeln för att driva.

Attityds- och skritthoppning gör under för hästens förmåga att lösa situationer och ta initiativ. Det ökar förståelsen för hoppningen och ger hästen självförtroende samtidigt som ryttaren kan fokusera på sin sits. Man inser även hur lite man behöver göra och att man ofta ‘hjälper’ hästen helt i onödan.

Kommentera

