Dagens Betty.

Idag var det svalare väder och dessutom mulet när jag åkte till stallet, så ett riktigt arbetspass stod på mitt och Bettys schema. Jag valde att lägga fokus på galoppen och att öka styrkan där.

Vi värmde upp som vanligt i alla gångarterna i båda varven. Jag gör egentligen inte alls mycket, utan bara ber om framåtbjudning, håller mig i trepunktssits och berömmer när hon gör rätt. När vi var lite varma i kläderna arbetade vi på åttvolt i trav för att böja och ställa igenom sidorna ordentligt. Efter det gick vi över till galoppvolter. Eftersom hon har svårast för galoppen nöjer jag mig med att hon böjer sig i sidorna och ställer sig i halsen, hon behöver inte välva nacken ännu.

Efter det var vi riktigt igångjobbade så vi pausade i skritt ett tag. Under pausen passade jag på att flytta Betty i öppna på volt för första gången. Jag flyttade henne en del av volten, rätade ut henne och skrittade en bit för att sedan flytta in henne igen.

När vi hade pustat ett tag påbörjade vi dagens riktiga arbete. På en ganska liten volt, 10-12 meter, lade jag två bommar på låga sockerbitar mittemot varandra. Vi började i trav för att pricka in bommarna och få till svängarna. När det kändes bra gick vi över till galopp. Till en början lyckades vi bara pricka in en bom varje varv. Efter ett tag kunde vi ta två i taget, men inte mer än en gång. Efter lite arbete kunde vi faktiskt rida flera varv över båda bommarna samt behålla böjning och ställning. Betty arbetade i en trevlig, låg form. Det kändes att hon blev ordentligt genomjobbad i galoppen tack vare bommarna.

För att försvåra ytterligare lade vi till tre något upphöjda galoppbommar på långsidan. Vi tog ett varv på volten, rätade ut oss och skuttade över bommarna på långsidan. Betty arbetade på riktigt fint och klarade ut situationerna riktigt bra.

Som avslutning travade vi av över bommarna på volten. Bettys näsa var nästan nere i marken så hon var trött. Hon behöver fysisk utmattning dels för att hon ska bli lite mer nöjd och inte hitta på djävulskap och dels för att hon behöver bli starkare och orka mer.

Kommentera

