Gårdagens ‘extrahästar’.

Igår var jag en runda hos Sofie för att hämta min hjälm jag glömde där sist jag var på besök. När jag ändå var på plats passade vi på att pyssla lite med hennes nykomling, halvblodsstoet Veni Vidi Vici, ‘Lina’. Lina är född 2010 och anlände till Sofie förra veckan. Hon har inte gjort eller sett mycket i sitt liv. Idag började vi med att borsta henne ordentligt för att få bort lite föl- och vinterpäls. Efter det tog vi en promenad längs grusvägen upp mot skogen. Det var lilla Linas första promenad och ni kan tänka er vilka stora ögon den lilla tvååringen hade. Trots det skötte hon sig finfint.

När vi var klara med lilla damen tog vi en skogstur. Jag lånade Melvin även den här gången. Dagens runda var en han inte har varit ute på tidigare, så han fick se både kor, får och en annan häst. Vi gick dessutom över en bro och igenom vattenpölar, vilket han tyckte var lite läskigt. Melvin var mer piggelin idag än han var sist, så det blev ett par oplanerade galoppfattningar, men mycket mer än så blir det inte. Det går inte att bli arg när han bara tycker att det är roligt att komma ut på en ridtur.

Melvin arbetade fint i princip hela rundan. Vi valde tillsammans en lägre form eftersom det kändes som att det var där han ville gå just idag. Han hade lite mycket att titta på emellanåt och dessutom lite mycket energi, så det passade bäst. Vi passade även på att göra lite öppna åt båda hållen när vi ändå var igång.

Som alltid var det en mycket trevlig ridtur med Sofie. Det är roligt att låna häst av henne då vi rider på ungefär samma sätt. Det är lätt för mig att arbeta Melvin för att han sedan tidigare är riden med lätt hand och eget driv. Att den lille fuxherren dessutom är trevlig, pigg och glad gör inte saken värre.

Lilla Lina. Bilden har jag stulit från Sofies facebook, maha.

Kommentera

