Dagens Betty.

Idag var det äntligen dags att komma hem och rida igen! Eftersom Betty har lagom mycket energi när hon har vilat valde jag arbete med bommar idag.

Efter att vi hade skrittat och travat fram med fokus på min sits och Bettys framåtbjudning repeterade vi framridningen från Trevors träning i tisdags. Vi travade tio steg, saktade av till skritt, travade tio steg, saktade av till skritt och så vidare. Efter några gånger fick vi in snitset och Betty började lyssna allt bättre. Vi gick över till galopp där vi galopperade femton steg, bröt av till trav, galopperade femton steg, bröt av till trav igen och så vidare. Betty var lite för ofokuserad i galoppen och lyssnade till en början inte speciellt bra. När hon hade sprungit av den värsta energin taggade hon ner och hade tid att fokusera på sin matte istället.

Lagom till att vi var framridna i alla gångarter i båda varven hörde jag ett klinkande, metalliskt ljud. Jag fick inte riktigt ihop det då jag inte lyckades lokalisera hur det uppstod och vart det kom ifrån. När jag lyfte på sadelkåpan på ena sidan upptäckte jag det dock. Sadelgjorden hade släppt från båda stropparna på ena sidan. Jag kan säga att jag var ganska glad att jag upptäckte det i tid.

Efter en liten skrittpaus var vi redo för dagens arbete. Jag lade två bommar på linje på varje diagonal. Mellan bommarna var det 14 meter. Tanken är att man ska komma på lika många steg eller språng varje gång man kommer på övningen. Vi började i trav och Betty gick på klockrena 12 steg varenda gång så vi nöjde oss ganska snabbt. I galoppen blev hon taggad och lite springig, men efter ett par riktigt tydliga halter taggade hon ner och skötte övningen ypperligt. Det blev även träning på galoppombyten över bom och de satt klockrent nästan varje gång vi kom. Det här är takt- och tempoträning för att komma in i ett flyt och hitta en jämn galopp.

När vi var klara med bomarbetet travade vi av på åttvolt över en av bommarna. Betty var då riktigt trött och svettig. Det känns riktigt skönt att vi är tillbaka igen efter förra veckans vila!

Världens finaste grisrumpa!

0 thoughts on “Dagens Betty.

Kommentera

