Matshelg dag 3.

Under tredje träningsdagen för Mats Silfver igår hade jag terrängträningen i bakhuvudet. Jag valde därför att ganska snabbt komma fram i galopp under framridningen. Jag lät Betty galoppera på ordentligt och sträcka ut för att sedan fånga upp henne på stora volter och därefter öka tempot igen. Hon kändes väldigt rytmisk och lyssnade ganska väl på mina signaler både fram och tillbaka.

Även den här helgen ägnade vi oss åt en linje. Den bestod av en galoppbock med fyra galoppsprång fram till en tvåkombination. Efter kombinationen skulle vi svänga antingen höger eller vänster och hade då fyra språng fram till ytterligare en galoppbock. Betty arbetade på alldeles fantastiskt bra. Hon räckte fram fint, var fullständigt på det klara med uppgiften och hoppade otroligt väl. Några gånger var hon lite övertänd, men jag löste det genom att lägga en volt innan vi red på linjen för att få henne att spänna av. Det är en liten balansgång mellan avspändhet och framåtbjudning. Hon måste vara avslappnad, men samtidigt kraftfull. När vi hittar mellanläget känns det som att vi hade kunnat hoppa över precis vad som helst.

Inte nog med att Betty gjorde oerhört bra ifrån sig, jag var också väldigt nöjd med min ridning. Jag fokuserade på rätt saker, var lyhörd för de signaler jag fick från Betty och svarade med adekvata hjälper för att ge henne rätt stöttning. Det finns inte mycket mer att säga om gårdagens pass än att vi båda var vårt absolut bästa.

bild 949 bild 950

Mitt sällskap på läktaren medan jag tittade på de andra grupperna: världens snällaste isbjörn Eira.

fridalogo1

Kommentera

