Svar på kommentar.

Malin:
Har läst lite på din blogg och undrar varför du så ofta väljer att släppa din häst lös i ridhuset. Vad ger det hästen och vad är tanken att det ska leda till? Du skriver ofta att din häst är så pigg och varför passar du inte på att rida ut i naturen så hon får utlopp för sin energi och även får använda huvudet?

Frida svarar: Svaret på din fråga är oerhört enkel: jag släpper Betty i ridhuset för att det är det allra bästa hon vet. Jag har haft henne i fem år och upptäckt att det enda som faktiskt får henne att göra av med överskottsenergin ordentligt är att få röra sig lös och vara precis hur tokig hon vill. Hon behöver få bocka, tvärvända, härja runt och skutta precis så som hon vill. Om det dessutom står hinder framme är lyckan total. Jag är tacksam över att hon aldrig håller på så när jag rider.

När Betty står i stallgången och vibrerar av tokighet och energi vet jag mycket väl att den enda boten är att släppa henne lös eller longera innan jag sitter upp. Att hoppa upp direkt skapar bara konflikter där jag säger nej och hon säger håll i dig. Bettys största tillgång är hennes energi och arbetsvilja, men det är också det som kan koka över och ställa till det för henne. För hennes skull behöver vi hitta ett sätt som funkar för att få henne att koppla av och kanalisera energin på rätt sätt. Det har vi som tur är gjort och just därför låter jag henne galoppera av det där överskottet av energi som annars lätt sätter griller i huvudet på henne.

Betty har aldrig gillat skogen. Hon tycker på sin höjd att det är okej att komma ut, men inte mer än så. Mestadels av tiden går hon med öronen lojt hängandes vid sidorna. Det enda hon uppskattar ute är att få galoppera, men oavsett hur mycket hon får springa ute är hon alltid precis lika pigg när vi kommer hem igen. Skogen tröttar inte ut henne och den ger inte henne samma tillfredsställelse som arbete i paddock eller ridhus. Hon är aldrig nöjd när hon kommer hem från skogen utan undrar bara vad vi ska göra härnäst. Oavsett hur tuff terräng jag ber henne gå i är det ingen utmaning för henne. Hon är uppvuxen i de småländska skogarna och har sedan länge funderat ut hur hon ska placera hovarna utan att ställa till det för sig och utan att ens behöva tänka efter.

Alla hästar är olika, men jag blev faktiskt förvånad över Bettys inställning till skogen. Jag har alltid tänkt att alla hästar gillar att komma ut, men hon gör faktiskt inte det. Självklart rider jag ut ibland ändå. Den senaste tiden har det dock inte blivit av, mycket på grund av att jag ofta är i stallet på kvällarna när det redan är mörkt och även för att det har regnat i princip varenda dag jag varit där under dagtid. De uteritterna vi gör handlar egentligen mest om att jag vill ha variation och att jag tycker att det är viktigt att rida ut i skogen. Om man frågar Betty hade hon hellre stannat hemma och gått ett pass i ridhuset.

1412193

DSC_0181

fridalogo1

0 thoughts on “Svar på kommentar.

  1. Fia

    Så himla intressant hur olika hästar är! Min fröken älskar skogen, att få gå bland stock och sten och galoppera fort på stigar och över fällt. Att åka iväg till ridhus eller paddock är roligt och allt blir ju extra roligt om man får hoppa också. I vår egen paddock blir hon dock spänd och tycker mest att det är tråkigt.. Om det inte står hinder framme förstås! Man får aldrig glömma att hästar är individer och det är så härligt att se hur du hanterar Bettys oändliga energi! Önskar att jag en dag blir lika duktig som du på att läsa av min häst! Jag och Ember har ett år bakom oss och ser fram emot oändligt många till 😀

    Svara
    1. Frida

      Tack för din fina kommentar! Visst är alla hästar olika och det gäller att anpassa sig efter deras behov. Om det är något jag har lärt mig med Betty är det att välja mina strider. Det ska bli spännande att se hur det går för er framöver. Ember är så fantastiskt vacker och du verkar hantera henne väldigt bra!

      Svara

Kommentera

