Gårdagens Betty.

Igår hade Betty gått i paddocken ganska många pass i rad och jag kände för lite omväxling. Tyvärr hittar jag inte i skogarna kring stallet då det ser likadant ut överallt och jag helst inte vill rida vilse. Det fick istället bli en kompromiss.

Jag och Betty skrittade och travade fram i paddocken. Vi red lite stora volter och följde fyrkantsspåret. Jag valde en ganska kort framridning. Efter det travade vi ut från paddocken och svängde ut på vägen som går förbi hagarna ut mot skogen. När vi hade travat en bit saktade vi av, vände och travade tillbaka in i paddocken igen. Väl där tog vi ett varv på stora mittvolten i trav, saktade av till skritt och pausade en stund på lång tygel för att sedan komma fram i trav igen, ta ett par varv i paddocken och trava ut på nytt. Vi gjorde totalt fyra vändor ut på den lilla slingan ut mot skogen. Under de sista två galopperade vi ungefär halva sträckan och travade halva. Jag passade då även på att ta ett par varv på mittvolten i galopp innan vi bröt av till trav och gav oss ut.

Även utanför paddocken lade jag fokus på Bettys jämnhet och rytm. Att rida på det här viset är ett väldigt bra sätt att lägga extra energi på Bettys förmåga att fokusera på sin uppgift. Under första vändan ut var hon lite spänd på ett par ställen och kunde inte riktigt koncentrera sig på vad jag försökte förmedla, men det släppte snabbt och hon blev allt finare. I galoppen valde hon en väldigt trevlig form.

Slingan tar knappt tio minuter att skritta fram och tillbaka så det går ganska fort att trava eller galoppera den. Det är en grusstig med gräs vid kanterna som är väldigt härlig att rida på. Den går lite upp och lite ner och är i princip helt fri från stenar och rötter som sticker upp. Det känns skönt att det fungerar bra att bara lämna paddocken och ge sig ut, Betty var väldigt bra med på noterna.

Som avslutning på gårdagen skrittade vi av på samma slinga på helt lång tygel. Betty fick sedan äta sitt kraftfoder medan jag svampade av henne och slutligen släppte ut henne i hagen igen.

ad

Avskrittning.

fridalogo1

Kommentera

