Gårdagens Betty.

Eftersom att Betty vilade medan jag befann mig i Haparanda kändes det säkrast att välja träning från marken igår. Efter att jag hade borstat av Betty fick hon på sig tömkörningsgjorden och tränset. Vi gick sedan till ridhuset. När vi hade skrittat fram knäppte jag fast en inspänningstygel i yttersidan och satte longerlinan genom bettringen till gjorden.

Jag longerade Betty på det viset i alla gångarter i båda varven. Vi ägnar inte oss så mycket åt skritt i longeringen då jag tycker att den är ganska svår att få till på lina. I traven fick Betty trava över tre bommar som låg längs med voltspåret. Det löste hon alldeles utmärkt.

Betty var emellanåt lite väl taggad, men gjorde ändå ett bra jobb. Hon arbetade i en trevlig form, var lyhörd för mina signaler, taktfast och rytmisk.

Efter en stunds longering plockade jag av inspänningstygeln och lät Betty trava av på volten runt mig utan den. Vi skrittade sedan av en stund innan vi var klara för dagen.

Kommentera

