Gårdagens Betty. 

Igår var det minst sagt kallt! Jag körde till stallet efter jobbet, hämtade Betty i hagen, gjorde snabbt i ordning henne och gick till ridhuset. Vi promenerade en stund vid hand innan jag satt upp. 

Sådana här kalla dagar skrittar jag fram ganska länge. Efter det brukar jag lägga in skrittarbete med sidvärtsrörelser för att värma och mjuka upp Betty. Igår flyttade hon fint undan skänkeln längs med voltspåret. 

Vi gick sedan över till trav och travade fram på stora volter och längs med fyrkantsspåret. Betty var pigg, men lyhörd och rytmisk. Vi arbetade med sidvärtsrörelserna i traven också, genom att öka och minska volten, och det löste Betty kanonbra. Precis innanför ena långsidan låg tre travbommar som vi travade över utan bekymmer. 

När vi hade galopperat fram på volter och raka spår ökade och minskade vi volten i galopp också. Det är svårare för Betty så jag ber inte om lika stor storleksförändring. När vi hade ökat ut volten igen fortsatte vi längs med fyrkanten, hoppade ett litet kryss som stod längs den andra långsidan och gick sedan in på volten igen. Betty var väldigt uppmärksam på hindret och hade full koll på vad som skulle göras. 

För att utmana Bettys fokus lite extra kom vi i galopp längs med fyrkantsspåret. Mitt på kortsidan vände jag in och flyttade henne sidvärts mot hindret. Ett par galoppsprång innan rätade jag ut henne och lät henne hoppa. Hon löste uppgiften hur bra som helst. Så lätt vilseleder man inte en hopptok. 

Vi avslutade med att trava av en stund för att sedan skritta av vid hand. 

När det är så kallt som det var igår blir det mest jogging i lägre, öppnare form. Ridpassen handlar mest om att Betty ska få röra på sig så fokus ligger på lösgjordhet och att göra av med lite energi. 


Rustade för vinter. 


Kommentera

