Torsdagens Betty.

I torsdags hade Betty sin vana trogen gott om överskottsenergi. Hon riktigt vibrerade när hon stod i stallgången, alldeles överfull av spring i benen och myror i hjärnan. Jag valde därför att longera henne en stund i trav och galopp innan jag satt upp.

Väl uppe arbetade vi med öppna och sluta i skritt. Vi skrittade på en stod volt och flyttade ett halvt varv i öppna, gjorde en övergång till sluta, flyttade ett halvt varv i sluta, gjorde en övergång till öppna och började om med övningen. Betty flyttade lätt för mina hjälper. Vi gjorde samma sak i trav, vilket också fungerade bra. Jag måste dock tänka på att inte vika mig i sidan och falla åt sidan med överlivet.

Jag lade in sidvärtsrörelser även i galoppen. Vi galopperade längs med fyrkantsspåret. Mitt på kortsidan gjorde vi förvänd halvt igenom i skänkelvikning. Betty har svårare för de rörelserna i galopp, men vi fick ändå till det ganska bra.

Det låg några galoppbommar längs med ena långsidan. Vi galopperade över dem några gånger i varje varv, till Bettys stora lycka. Jag tog sedan fram en tunna och lade den en bit innanför fyrkantsspåret på den andra långsidan. Vi hoppade över tunnan, som blir ett ganska lagom smalhinder, några gånger. Efter det kom vi först på bommarna för att sedan samla upp galoppen och skutta över tunnan. Betty skötte det alldeles utmärkt. Hon vet precis vad som förväntas av henne när det kommer till att hoppa tunnor.

Vi avslutade med att trava av en stund på stora volter och längs med fyrkantsspåret innan jag satt av. Vi skrittade av en stund för hand innan vi var helt klara för dagen.

Kommentera

