Gårdagens Betty. 

Jag körde till stallet redan på morgonen igår och hade därför meddelat stallägarna att jag kunde ta frukosten. Betty vet direkt att det är något på gång om jag morgonfodrar eftersom jag i princip aldrig gör det utan anledning. Igår handlade det dock bara om att jag skulle hinna rasta Betty innan hon skulle få nya skor. 

Betty hade följt mig med blicken medan jag fodrade och var minst sagt laddad när vi gick till ridhuset. Hon hade svårt att låta bli att småtrava jämte mig. Jag valde därför att longera innan jag satt upp, vilket jag var glad för när Betty stökade iväg i hopp, skutt och härj. 

Väl uppe på Bettys rygg började vi trava nästan direkt. Det låg en del bommar på marken som vi kunde använda oss av. Fyra av dem låg som en klocka på stora mittvolten. Efter att ha travat en stund kom vi fram i galopp. 

Vi varvade böjda spår med att följa fyrkanten och att komma över bommarna på både rakt och böjt spår. Betty var laddad, men väldigt rytmisk. Vi galopperade den största delen av gårdagens pass och tog bara korta skrittpauser här och där. 

Vi avslutade med att rida galoppöppna längs med långsidan. Betty har inte helt lätt för skolorna i galopp, men vi fick till det ganska bra. Vi travade av en stund innan vi skrittade av. 

Även om Betty var svettig efter att ha galopperat en himla massa var hon förstås inte trött. Hon skötte sig okej under början av skoningen, men tålamodet sinade efter ett tag. Hon fick en ordentlig tillsägelse när hon funderade över att ställa sig på bakbenen för att lösa situationen. Efter det bet hon ihop och stod stilla tills Rui var klar med alla fyra hovar. Även om hon tycker att det är jobbigt att stå och göra ingenting får hon faktiskt hantera det och bara stå ut. Det finns i sådana här fall inga alternativ och någon ordning får det faktiskt vara. 




Kommentera

