Söndagens Betty.

I söndags var det dags att sitta upp och rida. Även om min motivation till ridning är ganska låg just nu ser jag till att ta mig i kragen ibland och hoppa upp i sadeln. Det varken skadar eller stör Betty att hon arbetas mer från marken i en period, men omväxling förnöjer så klart.

Innan jag satt upp longerade jag Betty i alla gångarter, eller ja, tanken var alla gångarter, men fröken var mest sugen på galopp. Jag lät henne springa som hon ville på volten runt mig. Hon behöver få utlopp för sin energi och då passar det perfekt att låta henne göra det när jag inte sitter på.

När jag satt upp skrittade vi en kort stund för att sedan komma fram i trav. Det låg lite travbommar i ridhuset så vi travade över dem, vilket Betty skötte galant. Vi galopperade på stora volter och längs med fyrkantsspåret. Det var fortfarande mycket energi i fröken dynamit, men hon var lyhörd för mina signaler. Efter en stunds galopp satt jag av och lade två tunnor som ett litet hinder efter en av bomserierna. Vi kom i trav över bommarna för att sedan travhoppa över tunnorna. Betty löste uppgiften helt klanderfritt.

Som avslutning lade jag två tunnor efter varandra i en liten smalhinderstuds. Även det gick som en dans. Betty är fullt fokuserad på hindren när jag vänder upp mot dem och vet precis vad som förväntas av henne.

Vi travade av en stund och skrittade sedan av vid hand innan vi lämnade ridhuset.


Tokstollen kikar fram.

Såhär ser det ut när fröken stök verkligen, verkligen vill röra på sig, men vet om att hon ska stå stilla. Hela kroppen på henne vibrerar av överskottsenergi.

Ett av våra smalhindershopp.

Kommentera

