Sammanfattning av Matshelgen.

Förra helgen var det som ni vet äntligen dags för träningshelg för Mats Silfver. Sist vi tränade för honom var i slutet av november förra året så det var helt klart på tiden. Jag märker själv att min motivation till ridningen börjar dala när det går för lång tid utan att rida för någon tränare.

Betty har inte haft någon direkt vintervila, men vi har mest ägnat oss åt underhållsarbete i form av trav och galopp på stora volter. Vi har inte gjort något direkt avancerat eller väldigt krävande utan bara joggat av överskottsenergin. Efter en ganska intensiv tävlingsperiod från april till oktober förra året behövde nog Betty ta det lite lugnare en period och det passar alltid bäst att göra det när det ändå är vinter, mörkt och kallt. Trots det gjorde Betty en alldeles strålande träningshelg för Mats. Hon är i oförskämt bra form, urstark och med en ork som inte är av denna värld.

Betty hade mycket energi under hela helgen, precis som hon alltid har, men hon har blivit bättre på att kanalisera den och fokusera på rätt saker. På så vis får hon utlopp för sin energi, men behöver inte ha koll på eller reagera på allt som sker runtomkring.

Helgen har gett oss lite övningar att repetera och fortsätta jobba med i vardagen. Mats sa att jag inte behöver träna så himla mycket mellan kurserna utan att jag istället ska passa på att njuta av hur bra allting går. Han tycker att vi är i väldigt bra fas inför utesäsongen. Det har jag haft på känn, men det är väldigt roligt att få det bekräftat.

Betty har lyssnat på varenda vink från mig hela helgen. Hon är otroligt lyhörd, följsam och fokuserad. Det gör att jag kan lägga allt mitt fokus på min ridning, mitt signalsystem och min utveckling. Det är fantastiskt roligt att rida när det känns såhär och ännu roligare med fantastiska Mats på plats. Jag ser otroligt mycket fram emot att ta reda på hur vi kommer att utvecklas i år.

bettybettyb

Kommentera

