Träning för Hector Carmona.

I torsdags var det äntligen dags för dressyrträning för fantastiska Hector Carmona igen. Det har gått ett tag sedan sist då Hector varit bortrest och både jag och Frida har haft fullt upp.

Betty kändes fokuserad och avspänd redan när jag gjorde i ordning henne. Hon skrittade energiskt, men lugnt fram på lång tygel medan jag och Hector pratade lite om hur träningen gått sedan sist. Efter det kom vi igång med träning. Jag kortade tyglarna och skrittade på en stor volt. Träningarna för Hector är alltid väldigt grundläggande. Vi rider volter och raka spår i alla gångarter med fokus på rytm, rundhet, framåtbjudning och acceptans av kontakten. Betty kändes fin i skritten så vi gick ganska snabbt över till trav och därefter galopp.

Jag behöver fokusera på min kontakt och att inte släppa efter i handen. Det måste bli tydligt för Betty vad jag är ute efter, och det blir det inte om jag hela tiden låter tyglarna halka iväg. Med kontakt i bettet kan jag känna var jag har Betty och på ett mycket mer precist sätt förmedla mina signaler till henne.

Betty har alltid varit duktig på att använda hela kroppen när hon rör sig, men nästa steg är att få henne att inte bara paddla på med benen utan att faktiskt skjuta på ordentligt. Med Hectors hjälp blev det helt klart skillnad. Så som hon kändes i torsdags har hon aldrig känts tidigare. Vi är på väg till nästa nivå och det känns fantastiskt roligt.

När vi tränar för Hector gör vi korta intervaller i trav och galopp för att sedan pausa i skritt på lång tygel. Han är noggrann med att vi ska hitta en bra trav innan vi går över i galopp, en bra galopp innan vi bryter av till trav igen, en bra trav innan skritt och en bra skritt innan paus. De täta pauserna ger både häst och ryttare en chans att fundera över vad vi just gjorde och Hector tar tillfället i akt att förklara vad vi är ute efter och vad vi jobbar med just nu.

Jag är otroligt nöjd med träningen. Betty gjorde som vanligt sitt allra bästa, som den arbetsmyra hon är. Jag känner mig väldigt motiverad att fortsätta träna på egen hand fram till nästa träning för Hector, som förhoppningsvis inte ligger alltför långt fram i tiden.

Betty är i fantastisk form både fysiskt och psykiskt nu. Hector sa ‘you are right, she is different. She is normal now!’ och påpekade även att om han inte hade träffat henne tidigare hade han trott att hon var en vanlig häst. Hon är allt bra tokig, min tjej, men på allra bästa sätt.

dsc_48361

Ungefär det här strävar vi mot just nu. 

Kommentera

