Söndagens Betty.

I söndags var jag ledig och tog mig därför till stallet på eftermiddagen. Jag var fortfarande förkyld och inte helt i form, men Betty behövde få röra på sig. Jag började med att longera henne, vilket hon skötte väldigt lugnt och beskedligt, trots massor av överskottsenergi. Longeringen fungerar sövande på henne, hon vet precis vad som förväntas av henne vilket gör att hon snabbt slappnar av och fokuserar på arbetet.

När Betty hade longerats en kort stund i alla gångarter i båda varven satt jag upp. Vi checkade av att hon förstod kontakten till munnen i skritt innan vi kom fram i trav. Betty skötte sig alldeles ypperligt och gjorde det jag bad henne om. Förkylningen gjorde dock att jag inte riktigt orkade be om det där lilla extra. Det är så ibland helt enkelt.

Vi fortsatte arbeta i trav och galopp med ganska täta skrittpauser på lång tygel på stora volter och längs med fyrkantsspåret. Betty kändes rytmisk, jämn och fin. Det blev ett ganska kort ridpass, men vi hittade en trevlig form i alla gångarter och i båda varven, vilket är precis vad vi är ute efter just nu.

Kommentera

