Gårdagens Betty.

Igår skulle ett gäng unghästar löshoppas i ridhuset. Betty är ju vuxen och behöver inte träna inför något treårstest, men hon älskar löshoppning och skulle inte vilja missa tillfället.

Eftersom att de andra hästarna redan hade hoppats när det var Bettys tur var avspärrningsband uppsatta runt ridhuset. Jag brukar ju aldrig ha några sådana när vi löshoppar själva, men eftersom att allt var rekat lät jag det vara kvar. Det är inget som stör.

Betty fick värma upp i trav och galopp innan jag började sätta upp hinder. Jag hade bara ett hjälphinder och därefter en oxer. Betty var sitt vanliga tokjag, men jag satte faktiskt stopp för att hoppa oxern baklänges när den började bli lite högre. Det får finnas någon form av gränser faktiskt. Hon hade knappt tid att stanna hos mig för att få müsli och beröm innan hon behövde galoppera vidare och hoppa igen.

När jag tyckte att det räckte fick Betty hoppa av på ett lågt räcke ett par gånger innan vi var helt klara för dagen. Hon hade kunnat fortsätta precis hur många rundor till så det får helt enkelt vara upp till mig att avbryta övningen. Jag försöker göra det när Betty fortfarande tycker att det är otroligt roligt att hoppa, så att hon blir lite besviken för att det är över, men minns glädjen till nästa gång.



Kommentera

