Gårdagens Betty.

Igår var jag otroligt trött hela dagen, egentligen helt utan anledning. Jag valde därför att kompa ut från jobbet två timmar tidigare. På så vis hann jag med att njuta av dagens sista solstrålar och dessutom köra till stallet.

Eftersom att Betty löshoppade lite högre hinder i fredags hade jag planerat ett kort, ganska kravlöst pass igår. Efter att vi hade skrittat fram red vi öppna och sluta, och övergångar mellan dem, på en stor volt. Betty flyttade väl och kändes mjuk och fin. Vi gick sedan över till trav på stora volter, längs med fyrkantsspåret och på serpentinbågar längs med långsidorna. Betty var jämn, rytmisk och avspänd. Jag lät henne gå i en lite lägre form. Betty är en sådan häst som aldrig känns stel eller öm i kroppen efter ett mer styrkemässigt krävande pass. Självklart får hon träningsvärk då och då, men hon känner liksom inte efter. Det gör att kraven på mig blir högre. Jag måste låta henne få tid till återhämtning vare sig hon själv tycker att det är en bra idé eller inte. Hon hade gärna kört fullt ös precis hela tiden, men jag får vara förnuftet och hitta rimlighet i träningen.

I galoppen fortsatte vi längs med fyrkanten och på stora volter. Även där kändes Betty otroligt rytmisk och svarade väl för mina hjälper. Vi avslutade med lite mer travarbete innan vi skrittade av och lämnade ridhuset för den här gången.

Kommentera

