Bianco.

Jag vet inte om ni kommer ihåg det, men för fyra år sedan hade jag en riktig gentleman vid min sida. Han hette Bianco, var 24 år gammal och stöpt ur renaste guld. Betty hade skadat en ledkapsel och hade lång rehabilitering framför sig. Hon var trotsig, odräglig och riktigt dryg att ha med att göra. Jag fick låna Bianco av en av mina bästa vänner och han klev försiktigt in i mitt liv när jag behövde honom som allra mest.

Jag har aldrig träffat en mer godhjärtad häst än Bianco. Han blev snabbt en självklar kompis vid min sida. Oavsett hur stökig, bråkig och typig Betty hade varit kunde jag gå för att hämta honom i hagen och se de där vänliga pepparkornsögonen möta min blick. Bianco gick alltid lös när han förflyttade sig mellan stall och hage. När det regnade vid utsläpp stannade han till i stalldörren och vände för att gå in igen. Vid två på eftermiddagen stod han vid grinden i hagen, ivrigt väntandes på att få komma in, trots att hagen erbjöd fri tillgång på hö. Det var sådan han var, en riktig mysfarbror som gärna stod i stallet och tuggade på en tuss hö medan han blev borstad, klappad och kliad.

Bianco var en blyg liten herre. Hans personlighet smög sig så sakteliga fram för varje dag som gick. Han vågade visa mer av sig själv och det enorma guldhjärta han hade bankandes i bröstet ju mer tid vi spenderade ihop.

För ganska exakt fyra år sedan tog den gyllene, genuint vänliga gentlemannen sitt sista andetag efter att ha drabbats av en gaskolik. Insomnande kändes som det enda värdiga alternativet för en gammal man. Med sig tog han sin pigga uppsyn, sitt försiktiga sätt att visa att han trivdes i ens sällskap och all lärdom han besatt. Kvar lämnade han en varm känsla i hjärtat av att ha fått lära känna honom och tårar i ögonen efter en saknad vän.

Vackra, kloka, fantastiskt snälla Bianco. Tack för allt och fortsätt sova gott.


Världens absolut snällaste ögon.

Kommentera

