Matshelg dag 2.

Den andra och sista träningsdagen för Mats innebar mer styrketräning för hästarna. Efter att vi hade ridit fram i alla gångarter på egen hand skulle vi rida tempoväxlingar i galopp längs med fyrkantsspåret. Mats vill att vi ökar galoppen på kortsidorna och sedan samlar till arbetsgalopp på långsidorna. På så vis tränar man sig själv och hästen att bibehålla rytmen och steglängden genom svängar på en hoppbana. Mats tyckte att de tempoväxlingar jag och Betty gjorde var väl nyanserade, men att jag kan be om lite mer, vilket jag håller med om.

Mats hade byggt en liten tvåkombination med två galoppbockar på böjt spår längs ena kortsidan. Vi skulle komma in på bockarna med bibehållen rytm, rundhet och ställning. Betty blir lite rak över sista bocken så vi har lite att arbeta med där.

Nästa övning var en tvåkombination längs med långsidan. Den bestod av ett räcke och en oxer. Vi kom på den på lite olika hinderhöjder och variationer i höjd på räcke respektive oxer. Av någon anledning rörde jag mycket på mitt överliv mellan hindren, vilket jag inte brukar göra. Jag fick komma på halvlång tygel ett par gånger vilket gjorde att jag var mer stilla. Mats sa att det troligtvis beror på att Betty rör sig väldigt dynamiskt, hoppar med mycket kraft och rörelse. Jag behöver helt enkelt träna på att bara använda mig av mina armar när jag behöver samla henne mellan hindren. Träna, träna, träna.

Jag är väldigt nöjd med Bettys insats under båda träningsdagarna. Hon är fullständigt klockren och lyssnar till min minsta vink. Jag behöver snäppa upp mig själv och höja kraven på både mig själv och hästen. Det känns som att det här kommer att bli ett väldigt spännande år vad gäller träning och utveckling.

Kommentera

