Träning för Hector.

I torsdags var det dags för dressyrträning för Hector Carmona igen! Betty skrittade glatt fram när jag hade suttit upp. När jag tog tyglarna kändes hon omedelbart fin i skritten. Vi kom fram i trav efter att ha skrittat i båda varven och sedan pausat en kort stund på lång tygel.

Den senaste tiden har Betty varit väldigt jämn i både form, rytm och tempo. I torsdags kändes hon av och på. Hon var inte riktigt fokuserad på mina signaler vilket gör att hon inte riktigt spänner av och ger efter för kontakten. Hon blir inte så rund som jag vill ha henne och då kan jag inte heller riktigt komma vidare i arbetet.

Som tur var, var ju Hector på plats! Med hans guidning lyckades vi komma till väldigt trevligt arbete i traven. I galoppen var Betty låg i formen. Hector bad mig sitta ner i sadeln och inte var ‘för’ följsam. Betty förstod först inte riktigt vad jag menade och gick emot kontakten, provade skjuta ut bakdelen och lite annat hon kunde komma att tänka på. Efter en stund trillade polletten ner och hon hittade en trevlig, högre form även i galopp.

Mot slutet av passet kändes Betty riktigt fin, finare än någonsin till och med, men trots det var inte känslan överlag så bra som den varit den senaste tiden. Även om vi uppnådde ett bra resultat till slut fick jag rida väldigt mycket för att komma dit, vilket gör att jag inte riktigt hinner njuta. Jag tror dock att vi är på väg mot något väldigt bra. Nu är det träning som gäller!

Kommentera

